timajo.reismee.nl

Dagje toeren en schorpioen

Gisteren hebben we weer een rustig aan dagje gehad en hebben we een beetje gefietst door Chiang Mai en omgeving. We hebben een tempeltje bekeken en wat gezwommen.

Vandaag stond er weer wat op het progamma, we gaan bij enkele bergstammen kijken en wat rondtouren met een gids in de omgeving.

We begonnen bij de bergstammen. Het zijn niet de bergstammen, die echt in de bergen leven, maar een dorp min of meer opgezet voor de toeristen, maar dan wel zo, dat je een beetje een indruk krijgt hoe deze volkeren leven. Je ziet in ieder geval hun kleurige kleding en je kunt wat spulletjes van ze kopen. Eigenlijk een beetje commercieel dus, maar ja toch wel leuk om te zien. Tim vond vooral de zogenaamde Karen Longneck tribes het leukst, dat zijn dames met een hele laag ringen om hun nek, soms heel lang. Je kunt het op de foto's zien.

Na de bergstammen zijn we bij een olifantenkamp geweest. Dit kamp heeft ongeveer 70 olifanten en iedere olifant heeft zijn eigen verzorger. De olifanten worden ingezet voor de toeristen, om op te rijden, maar ook om ze te helpen met verzorgen, baden, voeren, etc. Deze olifanten hebben het redelijk goed. Ze worden ongeveer van 10 tot 4 ingezet voor allerlei dingen, maar ze hoeven bijvoorbeeld niet continu rondjes te lopen. Als ze een ronde hebben gedaan, krijgen ze eten en rust. Na 4 uur, gaat het park dicht en mogen de olifanten vrij rond lopen over het terrein en door het bos. Wij hebben er een ronde van een half uur gedaan, wat Joost meer dan genoeg vond, want hij werd door dat geschommel een beetje misselijk. Tim en ik niet,want wij hadden een pilletje tegen wagenziekte op, hahaha. Verder heeft Tim de olifanten gevoerd en hebben we wat rond gekeken.

Na de olifanten hebben we wat gegeten en zijn we naar een dorpje in de omgeving gegaan, waar we wat hebben gewinkeld. Ook hebben we een klein fabriekje bezocht waar ze parasolletjes maken. Leuk om te zien.

Bij terugkomst in het hotel hebben we nog even wat gedronken en daar kreeg ik toch even de schrik van mijn leven. Ik zag vanuit mijn ooghoek iets bewegen bij mijn voet en toen ik keek zag ik dus een enorme zwarte schorpioen daar lopen. Volgens Joost gilde ik niet eens en zei ik heel kalm : hee, een schorpioen, maar ik sprong wel meteen op. Hij was echt heel groot, wel zo'n 10 a 12 centimeter.De eigenaar van het hotel had ook nog nooit zo'n grote gezien. Hebben wij weer, ik heb er nu nog de kriebels van. Volgens het personeel hier een dodelijke soort, volgens een ander hier niet, maar goed, ik zie er liever niet meer zo eentje. We hebben nog wel snel een foto genomen, als bewijs. Het personeel heeft 'm gevangen en in een pot gestopt. Wat ze er mee gaan doen ? Ik hoop dat we in ieder geval nog een beetje slapen vanacht.

Zweven door het oerwoud

Vandaagwas het dan zover, zweven door het oerwoud. Spannend dus !!!!

Om 10 uur werden we opgehaald bij ons hotel, we waren samen met de familie uit Almere en met de belgische eigenaar van het guesthouse.

Het wasongeveer anderhalf uur rijden tot we hoog in de jungle waren.Daar anngekomen moesten we eerst een verklaring ondertekenen, dat je gezond was en geen gebreken had. (we hebben al onze ouderdomskwalen maar verzwegen) Vlakbij de plek waar we afgezet werden was een kerkhof en volgens ons konden ze je daar mooi meteen dumpen als je uit de boomzou storten. (volgens mij waren er een paar van ons best zenuwachtig) We kregen wat uitleg en we werden in allerlei tuig gehesen en kregen een debiel helmpje op. We zagen er alvast fantastisch uit. De pret kon beginnen.

We werden naar het eerste plateau gebracht waar al een lijn klaar hing en 2 gidsen voor ons klaar stonden. Je kreeg ook een soort haak mee, waarmee je eventueel je snelheid kon afremmen,als je het te hard vond gaan. Ik was wel een beetje zenuwachtig, maar Annelieke van het stel uit Almere veel erger. Toen zij aan de beurt was ging dat dan ook met een harde gil. Ik dacht, wat er ook gebeurt, ik ga niet gillen. Tim deed het heel stoer, dus ik dacht dat doe ik ook. Het ergste is eigenlijk het moment dat je jezelf van dat platform af moet laten vallen, de diepte in, dit vond ik vooral de eerste keer heel eng, maar later viel dit mee en wordt je steeds manser. Joost vond dat ik wel stoer was, bij de 3e sprong ging ik zelfs met losse handen, jaja. Ook Tim was heel stoer, hij was namelijk wel de kleinste van de groep en mocht eventueel vast aan de gids, maar hij wilde alleen. Zo vlogen we van platform naar platform door de jungle heen, en echt op enorme hoogte, in de toppen, supermooi. Bij elkaar is het een parcours van 2 kilometer en het duurt ongeveer 3 uur. Ook moesten we onderweg 2 keer recht naar beneden, een soort abseilen, met best wel vaart en dan lieten ze je halverwege stoppen, voor een fotootje. Daar bungelde je dan met je armen wijd, hier keek Tim wel een beetje benauwd bij, maar hij deed dapper wat er gezegd werd.

Het laatste platform lag echt bij een enorme afgrond en daar keek je echt helemaal de diepte in, wat een sensatie ! Ik kan het iedereen aanraden, die hier komt, want het is echt heel leuk om te doen en in supermooie omgeving. Ik doe wat foto's erbij voor een indruk.

Na deze spanning en sensatie, kregen we een koud drankje en een lekkere lunch. Na de lunch zijn we nog even bij een waterval wezen kijken en kregen we een lekkere tropische bui op ons hoofd. Moe en voldaan reden we weer naar het guesthouse terug en het was heeeel stil in het busje.

Dierentuin en zondagmarkt

Nou, we zijn niet ziek geworden van het eten op de markt, dus dat valt weer mee. We wilden vandaag eigenlijk the Flight of the Gibbons doen, maar dat moest je van te voren regelen en dat ging niet meer. Dus dan maar wat anders verzinnen voor vandaag.

Eerst hebben we een tijdje zitten kletsen met een stel uit Almere die hier zijn met hun twee zonen van 10 en 12. We besloten om met z'n allen naar de dierentuin hier te gaan. Volgens de verhalen moet het een grote mooie dierentuin zijn, daarbij hebben zij als enige land in Azië 2 reuzenpanda's en dat is best heel bijzonder. Volgens mij zie je die in Europa ook niet. Bovendien hebben ze ook net een babypanda gekregen, wat zelfs wereldnieuws was,omdat er nog nooit eentje in gevangenschap is geboren. Door de hele stad heen, zie je ook allerlei foto's en posters van deze panda's.

Maar goed, wij met z'n allen in de taxi en hup naar de dierentuin. Het was bloedheet en bij de dierentuin aangekomen bleek je ook met een soort open busjes er doorheen te kunnen rijden. Dit was dus echt ideaal. Je zat wat koeler in die busjes en je kon overal uitstappen of weer instappen. Achteraf een goede keuze deze busjes, want de dierentuin was dus echt heel groot en lopend was niet te doen geweest, zeker niet met deze hitte. We hebben van alles gezien, eigenlijk net als bij ons, maar wel in ruime mooie natuurlijke omgeving. De panda's vonden we ook heel bijzonder om te zien. De moeder met de baby zat apart en daar kon je niet bij, wel stonden er een aantal flatscreens waarop je live beelden kon zien. Er was strenge bewaking bij en je moest stil zijn en je mocht meer niet dan wel, maar goed, wel leuk,

Na de dierentuin met z'n allen naar de stad om wat te eten. Dat was ook weer een beleving, want we waren achteraf gezien waarschijnlijk de verkeerde kant ingelopen, waardoor we in de chinese wijk terecht kwamen. Alleen was hier geen eetttent te ontdekken. Ja wel van die stalletjes langs de weg, maar je wil niet weten, wat daar allemaal op lag, dus dat wilden we niet. Na een wandeling van zo'n 2 uur, waren we het wel zat en hebben we een taxi aangehouden. Deze sprak weer eens zo goed als geen engels, dus wij met handen en voeten uitgelegd dat we ergens wilden eten en normaal eten, geen stalletje. Die man reeds ons de hele stad door en stopte dus uiteindelijk bij een warenhuis met een pizzahut, muffincorner, etc. Ook niet echt wat we wilden, maar ja we hadden honger en hebben daar toch maar gegeten.

Na het eten wilden we nog even op de sunday market kijken en we lieten ons daar weer naar toe brengen. Deze markt is echt enorm ! Je kan het zo gek niet bedenken of ze verkopen het daar, vooral allerlei hangemaakte produkten, zoals stoffen, houtsnijwerk, sieraden, etc etc. Er was ook een gedeelte met etenswaren, waar we nog wat kleine snackjes hebben gegeten. Ook troffen we daar een kraampje aan met allerlei gebakken insekten, echt vies. Ik zet een foto erbij met de menukaart, dat zegt wel genoeg. We besloten nog een straatje te lopen en dan terug te gaan. Nou dat hebben we geweten, er kwam geen einde meer aan zeg. Die straat was echt kilometers lang en als je een dwarsstraat tegenkwam dan ging de markt ook in die straten gewoon verder. Wat een enorme markt zeg! Uitendelijk kwamen we na anderhalf uur schuifelen op een plek waar we een taxi konden pakken en hup...........naar het hotel en naar bed voor ons volgende avontuur : the Flight of the Gibbons.

Vertrek naar Chiang Mai en de eerste dag daar. (10 en 11 juli)

Vandaag was het tijd om Kanchanaburi te verlaten en via Bangkok naar Chiang Mai te gaan. Om kwart voor 11 werden we opgehaald door de taxi en vertrokken we voor een rit van drie uur naar het vliegveld van bangkok. Kwart voor twee kwamen we bij het vliegveld aan en om kwart voor vier zouden we de lucht in gaan. Zouden ja, want na een half uur kwamen we erachter dat we vertraging hadden. In plaats van kwart voor 4 werd het nu kwart over 5. Balen dus, maar ja we waren voorbereid, want Air Asia staat bekend om zijn vertragingen en dus hebben we lekker zitten lezen en gamen. Uiteindelijk werd het dus ook geen kwart over 5 maar om 6 uur gingen we dan de lucht in. Het was een uurtje vliegen, dus om 7 uur zijn we in Chiang Mai geland en om kwart voor 8 stonden we al bij ons nieuwe verblijf voor de komende 8 dagen. Het zag er erg leuk uit en ook Tim was blij want hij kon meteen een duik in het zwembad nemen met 2 andere nederlandse jongens.

De volgende ochtend besloten we er een rustig dagje van te maken en we hebben dan ook lekker bij het zwembad gelegen, wat gefietst in de omgeving en een buurtmarktje bezocht, waar een feest gaande was. De lokale mensen vonden het erg leuk dat wij daar rondliepen en wilden ons van alles laten proeven. Ze spraken geen van allen engels, dus het was een hoop handen en voeten werk. We hebben iets geproefd waarbij de verkoopster een vogel nadeed, daarbij hard lachend, wij vroegen nog kip ??? toktoktok, maar nee dat niet, dus wat we nou gegeten hebben weten we niet, maar het was in ieder geval iets wat kon vliegen. Het was wel gefrituurd, dus dat kan hopelijk geen kwaad. ( we zullen het vannacht misschien merken) Er was nog veel meer, maar we durfden niet alles aan, er lag toch eenveel open en bloot en dan met deze temperaturen. Het was vandaag 35 graden en zeer vochtig warm, ik denk wel de warmste dag tot nu toe. Op ons balkon was het om 7 uur vanavond 41 graden, in de felle zon. Morgen gaan we helemaal een avontuur tegemoet, we gaan namelijk door de jungle heen zweven via lianen van de ene boom naar de andere. Je zit dan vast in gordels en zweeft echt boven de jungle uit. Flight of the Gibbons heet het, omdat je als een aap door de jungle zweeft. We zijn benieuwd.

Fietsen, markt en Thaise massage

Vandaag gingen we weer fietsen, en onderweg wat dingen bekijken. Ongeveer om een uurtje of tien stapten we op de fiets.

Hetwas behoorlijk mooi weer en dan ook erg warm.

Onze eerste stopwas een vers markt. Hier verkopen ze allerlei verswaren, zoals bloemen, fruit, groenten, maar ook vlees en vis etc. Zodra we de markt opliepen roken we al een doordringende lucht, zeg maar stank. Gatver, ik moest er bijna van koren. De stalletjes met bloemen en fruit zagen er mooi en kleurrijk uit, maar de andere stalletjes............ Even verderop kwamen we een stal tegen waar een varkenskop op lag, de foto er van zal ik later vandaag plaatsen. Nog iets verder zagen we vissen, dood en levend en ook kikkers en allerlei insekten. We zagen zelfs eekhoorntjes en ook katten.(gevild en al)Dit vonden we toch wel vies om te zien en snel gingen we de markt weer af.

Op naar het volgende punt op de route. We gingen naar een groot warenhuis op zoek naar een bal en grote zwemband voor Tim. We hebben daar een uurtje rondgelopen en geen bal en band gekocht, maar wel een shirt voor Joost en een short voor Tim. Nog even wat gegeten bij de Kentucky Fried Chicken en hup weer op de fiets.

Volgende stop was het Jeeath Ooorlogsmuseum, waar een fototentoonstelling was van de aanleg van de birma-spoorlijn en de brug over de rivier, met alles er omheen. Hier hebben we een half uurtje rondgekeken (klein museum), daarna hadden we wel zin in een duik in het zwembad, dus zijn we langzaam teruggefietst.

Bij het zwembad hebben we nog wat gedronken met James en Reneé, een stel wat we hier hebben ontmoet. Je raad nooit waar ze vandaan komen......juist : uit Alkmaar en James kende weer Danny, Joost zijn broer, heeft met hem gewerkt. Inderdaad de wereld is weer eens klein.

's Avonds hebben we wat gegeten bij een restaurantje verderop in de buurt en ook daar kwamen we James en Reneé weer tegen. Zij gingen na het eten nog naar de massagesalon voor een thaise massage en vroegen of we meegingen. Wij dus met z'n 5en naar de salon, waar oma meteen methaar mobiel allerlei masseuses optrommelde. Joost,James en Tim deden een body massage, Reneé een face massage en ik een footmassage. De mannen werden af en toe behoorlijk te pakken genomen aan de au's en oh's te horen, maar uiteindelijk stapten we allemaal relaxed de deur weer uit. Het was al redelijk laat, dus daarna lekker slapen.

Rustdag

Vandaag doen we een dagje rustig aan en hangen we wat rond bij het zwembad.

Noodgedwongen wordt deze rust weer verstoord door een mega tropische bui en dus zitten we nu even op de kamer en kan ik onze verhalen weer bijwerken en wat foto's plaatsen.

Rit met de trein over de Birma spoorlijn

Vandaag staat een ritje met de trein op het progamma.

We gaan het enige trajekt wat nog over is van de bekende Birma spoorlijn rijden met de trein, een historisch trajekt dus.

Vele duizenden mensen zijn gestorven tijdens de aanleg van deze spoorlijn.

Vandaag de dag, is dit trajekt grotendeels een toeristische attraktie.

De trein vertrekt om 10.30 uur , dus snel op de fiets er naar toe.

Achteraf gehaast op niksaf, want zoals zovele zaken hier, had ook de trein een uur vertraging werd er gezegd.

Om 12 uur was het dan eindelijk zover en vertrok de trein.

Weer weinig blanke toeristen hier, voornamelijk thaise en japanse toeristen.

De rit zou ongeveer 2 uur duren, maar duurde uiteindelijk 2 uur en drie kwartier.

Onderweg veel mooie uitzichten en enkele oude stationnetjes.

De rit eindigde in Nam Kok, waar de rails ook stopt en de trein dus ook echt niet verder kan.

We waren het treintje inmiddels ook best zat, want al met al hebben we er bijna 5 uur ingezeten .

We zijn vervolgens met de meute meegereden richting de Saiyok Noi watervallen.

Daar stond nog een oude locomotief van de oorspronkelijke spoorlijn en daar heeft Tim een duik genomen in de watervallen.

Het werd inmiddels wat later op de dag en we wilden wel weer terug naar het hotel.

We wilden liever niet meer met de trein, want de gedachten aan weer bijna 3 uur in dat ding stond ons toch wel tegen.

We dachten dan maar een taxi terug te nemen, en dat was dus een probleem.

Nergens een taxi te bekennen en bijna niemand die 3 woorden engels sprak.

Uiteindelijk begrepen wij van een politieman, dat er geen taxi's rijden in die buurt en dat we dan maar met de bus terugmoesten (ongeveer 70km).

Wij bij de halte staan, met hele thaise families en toen de bus kwam, was deze al zo vol, dat er zelfs geen muis meer bij paste.

Vervolgens bleek dit ook nog eens de laatste bus te zijn.

Daar stonden we dan...., gelukkig stopte er na zo'n 10 minuten een auto, die vroeg of we naar de trein moesten. We hadden hier weinig zin in, maar deden dit toch maar, omdat we hoopten daar ander vervoer te vinden en anders dan toch maar weer in die trein te stappen.

Bij de trein aangekomen kreeg Joost een gsm tegen z'n oor aangedrukt en aan de andere kant was iemand die wilde ons wel terugbrengen.

Na wat onderhandelen over de prijs hadden we dus gelukkig vervoer terug!

Onderweg bleek dit een of andere gestoorde gek, dol op vuurwerk te zijn.

In zijn beste engels probeerde hij een gesprek met ons te voeren, maar wij zeiden maar braaf yes yes en lachten af en toe, maar we verstonden er helemaal niks van.

Hij maakte geluiden van vuurwerk en keek dan wild naar de lucht en wij knikten dan maar wat.

Midden op de snelweg stuurde hij opeens naar de kant en stapte hij uit.

Wat is dit nu weer dachten wij. Hij gebaarde dat we mee moesten komen en deed de achterbak open. Daar kwam dus een mega vuurpijl uit en die stak hij dus even af voor ons. Zo uit zijn blote hand, met een heel kort lontje eraan, levensgevaarlijk, maar goed, zelf vond hij het nog het leukst volgens mij.

Na dit korte intermezzo gingen we weer verder en vroegen wij ons af wat er nog meer uit de kofferbak zou komen, hahaha.

Gelukkig bleef meer ons bespaard en waren we toch nog op tijd weer terug.

Vertrek Düsseldorf en aankomst Thailand

De rit naar Düsseldorf verliep voorspoedig, geheel zonder files.

Toen we in Düsseldorf aangekomen waren en ons pasje werkte niet bij de parkeerplaats werden we meteen met ouderwets duitse vriendelijkheid te woord gestaan. (lees afgeblaft !!!) Jaaaaaaaaaaaaaa auf den grünen knop0f drücken schreeuwde die man uiterst vriendelijk door de intercom. Dat begon al leuk.

Uiteindelijk is het gelukt en met een half uurtje vertraging gingen we om kwart voor 4 de lucht in.

Alles verliep voorspoedig en om kwart voor 2 zijn we geland in Bangkok.

Na nog een autorit van 2 uur zijn we op onze eerste plek aangekomen.

Kanchanaburi, bekend om zijn brug over de rivier Kwai.

Na een lange nachtrust zijn we vandaag de omgeving wat gaan verkennen.

Het valt op dat hier niet zoveel toeristen zitten en wat er zit zijn backpackers of thaise toeristen. Nog geen nederlanders gezien, lekker rustig hoor.

We hebben 3 fietsen gehuurd en hebben wat rond gefietst.

Natuurlijk even naar de beroemde brug geweest en wat foto's gemaakt.

Daar werden we getrakteerd op een tropische regenbui en dus hebben we in een drijvend restaurant wat gegeten en gewacht tot het weer droog was.

Daarna nog bij een apentrainingscentrum geweest. Tim vond het prachtig, maar wij vooral zielig. De apen moesten fietsen, basketballen en een horloge opduiken uit het water.

Tim neemt nu nog een duik in het zwembad en daarna gaan we lekker eten.